The school

Publicerad 2013-09-05 23:06:59 i Allmänt,

Så, jag tänkte det kunde vara skoj för er i Sverige att veta lite hur en typisk skoldag ser ut här i South Dakota och vad som är de största skillnaderna i skolan jämfört med Sverige. (för allt är inte presis som i filmerna) 
 
Dagen börjar med att vi åker bil till skolan. Eftersom de får köra från 14 års ålder här så har i princip alla i High School bil. Första lektionen börjar kl 8.15 och varningsklockan ringer ca 3 min innan för att alla ska befinna sig i klassrummet vid lektionsstart. Det är väldigt viktigt att komma i tid här om man inte vill ha ett samtal med läraren eller i värsta fall rektorn. På min skola har vi a respektive b dagar. Vi har 4 lektioner om dagen, varje lektion 1,5 h. Varannan dag är a-dag och varannan dag är b-dag så totalt har vi 8 olika ämnen och lika mycket tid till alla. En lite rolig sak är det där med klockan. När den ringer för lektionsstart är det som att någon stänger av rösten på alla för det blir alltid helt knäpptyst på sekunden. Lika dant är det när det ringer ut. Som jag kanske skrivit innan så spelar det ingen roll om läraren pratar eller om vi är mitt i en uppgift. Alla stormar ut ur klassrummet samma sekund som klockan ringer. Sedan har vi exakt 5 min på oss att gå (springa och knuffas) till skåpet, byta böcker och befinna oss i nästa klassrum innan start. Lunchen för Seniors är kl 12.30 och den är 20 min. Det låter kanske lite eftersom man ofta i Sverige har nästan 1 h men det räcker faktiskt. När man är Senior så får man gå före alla i lunchkön och eftersom maten läggs upp på brickor av personal i kombination med att vi är en liten skola så tar det aldrig längre än 5 min från att gå till matsalen till när man kan börja äta. Eftermiddagen funkar lika dant som förmiddagen. Den lektionen som man avbröt för lunch fortsätter efter lunch helt enkelt. Sedan är det det där med att gå på toa. Jag hade förväntat mig att det knappt skulle vara tillåtet men det är det. Man skriver upp sig på en lista där man antecknar tiden från det att man lämnade klassrummet tills dess att man är tillbaka. Man får inte gå oändligt antal gånger men det är definitivt tillåtet även om det inte är superpopulärt av lärarna.
 
En sak som jag tycker utmärker sig ganska olika jämfört med Sverige är vad som är fokus i studierna. I Sverige är det mycket analysera och tänka själv. Här är frågor på läxor eller prov nästan alltid rent fakta och svaren går ofta att finna enkelt i boken. Så sätt är skolan här enkel MEN ojojoj vad mycket läxa man kan ha på 1 dag. I matten är det ganska så absurt enligt mig, Min matte är jättekomplicerad men trots det kan vi ha att göra ca 30 uppgifter på 1 dag. De ska lämnas in till läraren för rättning så det går inte att heller att fuska. 
 
Sedan så måste jag berätta en sak till. Cheerleading i South Dakota är inte att slänga varandra i luften och göra coola saker. Cheerleading i South Dakota är att hoppa lite töntigt och skrika fåniga ramsor. Sorry alla cheerleaders men jag är faktiskt lite besviken. 
 
Nu blev det mycket text och inga bilder. Ska försöka ändra det till nästa inlägg. Kanske blir det några bilder från fotbollsmatchen i morgon eller så. 
 
Hoppas allt är bra med alla i Sverige! Nu ska jag på Volleyboll game (jag kollar på när mitt lag spelar för jag är totalt usel och kan inte reglerna.) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej, som ni kanske förstått så är jag utbytesstudent i USA och jag kommer vara här i ett år. Den här bloggen kommer funka lite som en dagbok för mig och även för att mina vänner, familj och andra som är nyfikna på livet som utbytesstudent ska kunna läsa vad jag upplever på andra sidan jorden!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela