Cattle drive

Publicerad 2014-06-02 18:52:15 i Allmänt,

Hej, igår åkte vi till min morbror som är jordbrukare/bonde och hjälpte honom att valla kossor från ett fält till ett annat. Detta gör de med hästar samt fyrhjulingar och eftersom de hade en ryttare för lite så fick jag rida! Så fort vi kom dit så slängde de upp mig på en häst och sedan bar det av direkt. De visste att jag kunde rida men jag är inte säker på om de insåg att valla kossor inte riktigt är vad vi gör med hästar i Göteborg så jag var aningen orolig till en början. Men,det var faktiskt jättekul även om jag kanske inte var så väldigt mycket hjälp, oerfaren som jag är. I alla fall, vi tog av i full gallopp direkt över ett jättestort fält eftersom kossorna var på andra sidan. Jag tyckte det var superroligt eftersom vanligtvis när jag rider i Sverige så ska hästen ha "god form" vilket innebär inte särsklit snabbt. Här är det bara att få jobbet gjort och hästarna i princip rusade över fältet! Vi korsade vattendrag där vattnet var så djupt att de nådde mig till midjan och hästarna hoppade över diken osv. På deras västernsadlar så har de en knoppe där fram till att hålla i sig och jag har tidigare tänkt att det är onödigt eftersom jag aldrig håller i mig i något när jag rider, men, nu förstår jag användningen av den kan jag säga haha. När vi nådde kossorna gällde det att rida i typ en båge omkring dem för att hindra dem från att lämna "flocken". Sedan vallade vi dem ca 2 miles (3.2 km) till en ny "hage". Ibland försökte kossorna svänga av och springa iväg och då var det bara att rida efter och valla dem tillbaka. 
Jag har inga bidler från när vi galloperade eller korsade vatten eftersom det då bara var oss ryttare men här kommer några bilder som Katie, min morbrors fru, skickade till mig från när vi "vallade" kossorna längs vägen. 
Jessy (morbror) och deras supersöta barn David & Gracie.
På väg tillbaka
 
Rolig dag!
Idag ska jag förmodligen åka ner till Missouri River med några kompisar och ikväll ska jag gå och kolla på min värdbrors baseball match. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej, som ni kanske förstått så är jag utbytesstudent i USA och jag kommer vara här i ett år. Den här bloggen kommer funka lite som en dagbok för mig och även för att mina vänner, familj och andra som är nyfikna på livet som utbytesstudent ska kunna läsa vad jag upplever på andra sidan jorden!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela