I'm alive

Publicerad 2013-10-02 22:36:24 i Allmänt,

Hejsan och sorry för dålig uppdatering här på sistånde. Nu kommer i alla fall en liten uppdatering på vad jag haft för mig på sistånde. Veckorna passerar här med de vanliga sysslorna. Träning och sedan läxor. Något som är en skillnad från Sverige är att här har man alltid läxor i alla ämnen varje dag. Läxorna behöver inte nödvändigtvis vara så svåra men de är ofta tidskrävande vilket gör att det blir mycket sena kvällar med dem. Man har även prov mycket oftare här en i Sverige. Vi har i snitt prov i alla ämnen varannan eller möjligtvis var tredje vecka. Idag hade jag matteprov och vet ni vad?! Hela provet var multiple choice. Det var fortfarande svåra frågor men eftersom man inte måste visa hur man gör här (krävs bara svar) så kan man ju trots allt gissa sig till en del rätt ifall man inte skulle veta svaret. I förra veckans volleybollmatch så spelade jag faktiskt nästan hela 10 min och vi vann faktiskt ändå. Något som är superkomplicerat i volleybollen här är rotationen, man har olika platser att befinna sig på på planen om vi servar, de servar, beroende på vem som har bollen osv. Jag är oftast helt förvirrad över vart jag ska göra men mina snälla lagkamrater brukar ropa och peka för mig vart jag ska. Så, ifall jag inte uppskattar min speltid så är det i alla fall definitivt roligt för de andra att kolla på. I helgen var vi i "the black hills" vilket är några berg som ligger vid staden Rapid City ca 4 h härifrån. Vi var där på ett EF-camp där vi mötte upp andra utbytesstudenter hät i South Dakota. Vi vsr på en campanläggning mitt ute i skogen vid en sjö och det var verkligem supervacker natur. Campet var mest för skoj skull och för att vi skulle lära känna varanndra så det var en rolig helg. Dock så var det en sak jag var besviken på och det var att min grupp (studenterna från min stad) åkte och schoppade på söndagen efter campet istället för att göra som de andra grupperna och åka och promenera i bergen och gå till det kända "Mount Rushmore" (berget med presidentansikterna). Men, min värdmamma har i alla fall lovat att vi ska få komma dit någon gång i vår så jag får väl nöja mig med det. Sedan måste jag bara kommentera det här med vädret här för det är så sjukt konstigt. Vissa dagar är det verkligen superkallt (ca 10 celsius) och idag har det varit närmare 30 grader celsius. Man har verkligen ingen aning om vad man ska förvänta sig dag till dag. Det är dessutom prat här om att det kanske ska snöa på söndag. Får väl se hur det blir med det men om jag fått bestämma så skulle jag nog skjuta på snön några veckor till. Annars så är det mycket prat här nu i USA om "the government shutdown" vilken (som ni förmodligen vet) beror på att congressen inte kunnat besluta om en budget. Min historialärare skämtade om att all säkerhetspersonal på flygplatserna är borta nu så nu kommer Canada att anfalla. (Canada är en ärkefiende här). 
Här är några bilder från helgen.
Samtliga utbytesstudenter på lägret.
The Gregory five. Jag, Josi, Arian, Ole, Emma
Så här såg det ut utanför vid campen
Vår lilla grup igen + Kris (min värdmamma)
När vi kom hem på söndagkväll så hade min bror hittat denna lilla krabaten i en sjö här i närheten. 
 
 

Kommentarer

Postat av: lars

Publicerad 2013-10-03 21:07:12

Är det dags att skicka vinter kläder?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej, som ni kanske förstått så är jag utbytesstudent i USA och jag kommer vara här i ett år. Den här bloggen kommer funka lite som en dagbok för mig och även för att mina vänner, familj och andra som är nyfikna på livet som utbytesstudent ska kunna läsa vad jag upplever på andra sidan jorden!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela